Mengapa kita perlu hargai drama, filem tempatan

Assalammualaikum dan Salam 1 Malaysia kepada para pembaca sekalian.
Hari ini saya ingin mengupas sedikit mengenai isu mengapa kita perlu hargai drama mahupun filem tempatan.

Saya bukanlah seorang anak seni mahupun orang filem. Namun sebagai orang yang prihatin terhadap perkembangan drama, filem tempatan, saya ingin berkongsi sebab-sebab mengapa karya sesebuah drama, filem haruslah dihargai.

Walaupun saya tidak terlibat secara langsung di dalam penghasilan filem, drama tempatan, namun saya mempunyai pengetahuan dan pengalaman mengenai kos-kos yang perlu menjayakan sebuah produksi perfileman, mahupun drama tempatan. Mari kita kaji dan amati!

Antara Kos yang terlibat adalah :

  1. Gaji produksi - Gaji yang diterima oleh setiap krew yang terlibat ketika menjayakan drama
  2. Makeup artis - Makeup artis yang telah menyolek para pelakon-pelakon
  3. Upah lokasi - Sesebuah lokasi yang berbayar ataupun perlu disewa seperti restoran, bank dsb.
  4. Catering - Bagi menjaga kebajikan makan minum artis dan krew- krew yang menjayakan drama.
  5. Prop - Penyediaan prop seperti costume
  6. Yuran Finas - Akan dikenakan bagi pengeluaran sesebuah filem
  7. Bomoh hujan - Bomoh ini disediakan bagi mengelakkan dari berlakunya hujan. Walau apa pun, kita hanya merancang, tuhan jua menentukan.

Walaupun terdapat banyak lagi kos yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung, namun ia memberikan impak yang besar kepada kos sesebuah filem mahupun drama. Sebagai langkah menghargai karya muda tempatan, berhentilah dari membeli cd - cd cetak rompak. Sekian. Wassalam. ikhlas dari saya : Fcukstylo

1 comments:

z.a.r.a said...

isk2...k sesuai jdi penggiat seni la...hehe~

ape2 pun, congrats kat abg kesayangn k tu~ :)